Hopp til hovedinnhold
Logo - til forside
English

55 prosent av bedriftseiere bekymrer seg for dette

27. november 2023

Dyre transaksjoner og nedetid. Dette bekymrer norske bedriftseiere seg for når det kommer til betaling.

Tæpper kortet på terminal i klesbutikk

Det er mye du skal tenke på når du driver din egen bedrift. Hvordan vil tjenestene mine bli tatt imot, vil kundene komme, og ikke minst - betaler jeg for mye for betalingsløsningen min, vil oppgjøret ta for lang tid og hva gjør jeg om den har nedetid og jeg ikke får tatt imot betaling?

I en ny undersøkelse*, gjennomført av BankAxept via Norstat, ble 300 bedriftseiere, daglig ledere og økonomisjefer fra hele Norge spurt om hva som bekymrer dem når det kommer til betalingsløsning i fysisk butikk.

Her kommer det frem at:

  • På spørsmålet “Hvilken av disse tingene bekymrer deg aller mest når det kommer til betalingsløsning i bedriften du jobber i?” svarer 55 prosent at de bekymrer seg for at det er dyrt per transaksjon.

  • På spørsmålet “Hvilken av disse tingene er aller viktigst for deg når det kommer til betalingsløsning i bedriften du jobber i?” svarer 41 prosent at det aller viktigste er at hver transaksjon ikke koster for mye.

Det er tall som ikke overrasker Liban Farah. Som leder for salgsavdelingen i BankID BankAxept AS møter han hver dag bedriftseiere og brukersteder som ønsker hjelp til å ta betalt på en enkel, rask, rimelig og trygg måte.

– Bekymrer du deg for at du betaler for mye, så gjør du nok det også. Dyre transaksjoner er noe av det vi får mest spørsmål om.

– Hva er ditt beste råd til norske bedriftseiere som er bekymret for om de betaler for mye?

– Mitt beste råd er å ikke se seg blind på pris-punktene. Sett deg ned, regn på hvor mange transaksjoner du vil gjøre og hva som vil bli kostnaden basert på dette, og se på totalen.

Se hvor mye du kan spare på pris per transaksjon med BankAxept vs en internasjonal betalingsløsning i priseksempelet under:

Diagram som viser 1,32 kroner besparelse per transaksjon med BankAxept

Les også: Lave transaksjonskostnader har stor betydning for Rema1000

Liban Farah, leder for Salg for BankAxept

Liban Farah, leder for salgsavdelingen i BankID BankAxept AS, møter hver dag bedriftseiere og brukersteder som ønsker hjelp til å ta betalt på en enkel, rimelig og trygg måte.

Ikke gå glipp av viktige inntekter

I undersøkelsen kommer det også frem at 31 % bekymrer seg for at betalingssystemet ofte er nede. Samtidig svarer 34 % at et system som er enkelt å bruke for kundene som skal betale er viktig for dem i valg av betalingsløsning.

Når betalingssystemet svikter, kan det resultere i frustrasjon hos både kunder og ansatte - og til at bedriften går glipp av mulig inntekter.

– Tenk på hvordan du selv er som forbruker. Etter et frisørbesøk for eksempel, vil du bare betale og dra videre. Det skal skje sømløst og knirkefritt. Derfor er det viktig å minimere nedetid og opprettholde smidig drift uansett hva, forklarer Liban.

Som en del av den nasjonale beredskapen for betalingssystemer i Norge, vil BankAxept alltid være tilgjengelig.

– Det betyr at du kan være trygg på at du kan ta betalt, selv om internett eller systemet skulle falle ut. Reserveløsning er inkludert i ditt kundeforhold med BankAxept, og koster ikke noe ekstra.


Les mer: Reserveløsning med BankAxept

Kunde tæpper kortet på kafe

Norske forbrukere er opptatt av at det å betale skal være sømløst og knirkefritt. Derfor er det viktig å minimere nedetid og opprettholde smidig drift uansett hva.

Flere fordeler med BankAxept

I undersøkelsen kommer det frem at ca.1 av 4 mener at det aller viktigste for dem når de skal velge betalingssystem, er at det er trygt.

I dag er betaling med BankAxept tilgjengelig i over 90.000 butikker i Norge, og 80 prosent av alle kortbetalinger skjer med BankAxept-kort.

For de mange tusen butikkene som har BankAxept, betyr det blant annet at de får lynraskt oppgjør. Oppgjøret for BankAxept-transaksjoner utbetales daglig på alle bankvirkedager, dersom du avstemmer terminalen hver dag. Om det eksempelvis er en helligdag, godskrives konto senest første virkedag etter at du har sendt transaksjonene inn for oppgjør.

– Hvor raskt du får oppgjøret, om du betaler for mye for transaksjonene eller hva du gjør om internett er nede, er ting du som bedriftseier ikke skal måtte bruke tid på å bekymre deg over, understreker Liban.

I møte med norske brukersteder får han ofte tilbakemeldinger om at de ønsker seg et alternativ til de globale aktørene.

– BankAxept er den eneste norske betalingsløsningen som er bygget på norsk teknologi, og ble i sin tid etablert for å gi norske butikker og nordmenn en trygg, billig og enkel måte å betale på med kort. BankAxept skal være for alle - overalt i hele Norge - og virke selv når det ikke virker. BankAxept er “hele Norges betalingskort”.

Gjør som 90.000 norske butikker, og kom i gang med BankAxept du også. Se mer her!

*Undersøkelse gjennomført av Anorak AS via Norstat på vegne av BankAxept i november 2023. 300 respondenter, hele Norge.

Logo

Org nr: 927 611 929

Personvern og vilkår

BankAxept – en del av BankID BankAxept AS

Besøksadresse
Dronning Eufemias gate 11
0150 Oslo

Postadresse
Postboks 9265 Grønland
0134 Oslo

Tjenester
Kortbetaling